”Ei ole hetkeä,

johon ei olisi

kätketty timantteja,

ei päivää,

jonka suuresta sisällyksestä

eivät kukat kuiskailisi.

Joka on kypsynyt,

sen suurin juhla

on elonaika.”

Näin runoilija Einari Vuorela.

Arvoisat juhlavieraat

Kiitos tämän juhlan esiintyjille herkistä tunnelmista, taidokkaista ja monipuolisista esityksistä, niihin kätkeytyy hioutuneita timantteja. Perinne jatkuu, lukio-opintonsa päättävät esiintyvät meille ja jättävät muiston lahjakkaista osaajista.

Osaamista on paljon enemmänkin. Jotta tämä tilaisuus ei muodostunut liian pitkäksi, tällä viikolla saimme kuulla abeja myös abikonsertissa ja jazzkonsertissa. Olemme saaneet kuulla lukuisia esityksiä. Voin kokemuksesta vakuuttaa, että nämä kokoonpanot eivät hajoa, mutta muuntuvat. Tulevat vuodet osoittavat, että kokoonnutte aika ajoin yhteen muistelemaan näitä ikimuistoisia lukiovuosia ja musiikki soi. Aika kultaa muistot ja taidot kehittyvät.

Tänään päättyy Kaustisen musiikkilukion 39. lukuvuosi. Jokaisessa lukuvuodessa on omat erityispiirteensä. Asetamme itse lukuvuositavoitteet, mutta tälle vuodelle painopisteitä on tullut runsaasti myös ulkoa.

Koko lukuvuosi on pitänyt lukiokoulutusta jännityksessä, lukiorahoitusta on pitkään jo kuritettu, opiskelijakohtainen valtionosuus on pienentynyt vaikka suhteessa ammatilliseen koulutukseen lukiorahoitus on huomattavasti alhaisempi. Lukio oppimisympäristövaatimuksineen on kasvanut kustannuksiltaan ja paineet kehittämiseen ovat suuret. Alkusyksyn odottelimme uutta tuntijakoa. Saimme sen marraskuussa. Olisimme tulevaisuuden lukiona olleet valmiita isompiinkin uudistuksiin, mutta päätöksentekijöillä ei ollut riittävästi valmiuksia eikä rohkeutta. Uskon, että paineet tuntijaon uudistamiseen käynnistyvät ihan lähivuosina. Seuraavaksi ministeriö uhkasi sitten lukiolupien uudella hakuprosessilla ja säästöjen löytymisellä sitä kautta. Rakenteellisiin uudistuksiin valmistauduttiin myös alueellisesti. Perhonjokilaakson kunnat laativat omat suunnitelmat ja vaihtoehtoiset ratkaisut. Realistiset suunnitelmat ovat olemassa, tulevaisuuteen on varauduttu ja tilannekuva on hallussa. Erityislukioiden valtionavustuksiin kajottiin puolittamalla ne vuoden 2016 alusta ja isommallakin leikkauksella uhattiin. Selvitysmiehille ministeriö antoi tehtäväksi erityisen tehtävän lukioiden arvioinnin, josta koulutuksen järjestäjiltä vielä nyt toukokuussa pyydettiin lausunto. Erityislukioiden merkitys kyseenalaistetaan jokaisen tuntijakouudistuksen yhteydessä. Siihen on jo totuttu. Raportin ja lausunnon tulevaisuus on nyt arvoitus. Selvitysmiehet nimittänyt ja eilen tehtävänsä jättänyt ministeri Krista Kiuru välitti kuitenkin eilen lukiollemme – niin kuin varmaan muillekin – kiitokset ansiokkaasta työstä ja toivotukset tuloksellisesta jatkosta. Se oli pieni lohtu vallinneesta uhkakuvasta. Ministeri on vaihtunut ja uudet tuulet puhaltavat. Hallitusohjelma on nyt syntynyt. Lukiot ryhmänä jätettiin rauhaan. Määräyksiä ei anneta ulkoa, valtion taholta, mutta koulutussäästöissä varmaankin on oltava mukana. Haasteena ovat rakenteet, koulutuksen johtaminen ja toiminta. On löydettävä säästöjä rakenteita uudistamalla. Sivistyskin pannaan tekemään tulosta.  On oikein ja mielekästä, että itse on löydettävä ratkaisut. Töitä on tehtävä yhdessä ja saamme nyt koko ajan työllemme tehokkaita toimintamalleja. On panostettava yhteiseen strategiseen suunnitteluun ja konkreettisiin toimiin tuloksen tekemiseksi. Laaja-alainen yhteistyö on tärkeää. Lukiomme osallistavaan vuorovaikutukseen sopii hyvin istutettavaksi esim. kehittämistyö avokonttorimallilla, johtoryhmässä ja yhteisissä koulukokouksissa. Ennakoimme uudistuksia strategiatyöllä. Kirjasimme vuosi sitten tavoitteet vuoteen 2018 ja asetimme opiskelijamäärätavoitteeksi 200. Nyt on kuljettava määrätietoisesti sitä kohti.

Tulevaisuus on siis meille suuri mahdollisuus, olemassaolo on turvattu, voimme nyt paneutua oman työmme edistämiseen ja uudistamiseen. Meistä itsestämme on nyt paljolti kiinni lukiotoiminnan jatkuvuus. Musiikkilukio on valtakunnallinen lukio, sen on oltava vetovoimainen ja vahvasti esillä. Opiskelijan kannalta toimiva lukio edellyttää riittävän määrän opiskelijoita ja joustavan, tulevaisuuden taitoja ja tietoja edistävän toimintakulttuurin.

Hallitusohjelma on hyvä ohjenuora. Se kannustaa uudistuksiin, luovuuteen ja kokeilukulttuuriin. Hallitusohjelman yksi kärkihanke sopii erinomaisesti meille ja siihen on hyvä aina aika-ajoin viitata:

Parannetaan taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta. Sitä tavoitetta toteutamme joka päivä, kun mahdollistamme lukion ja musiikin yhdistämisen.

Nyt on sitten kyse työmme tekemisestä entistä näkyvämmäksi ja laadukkaammaksi, tuloksemme vaikuttavuuden osoittamisesta ja merkityksen todentamisesta.

Tänä lukuvuonna lukiossamme ovat opiskelleet rinnakkain yleislinjalaiset ja musiikkilinjalaiset. Moninaisuus on rikkaus. Joustavat ja yksilölliset opinto-ohjelmat on mahdollisuus. Valittu suunta opiskelijamäärän kasvattamiseksi ja opinto-ohjelmien monipuolistamiseksi on ollut oikea ja tehty arviointi opiskelijoiden keskuudessa on hyvä. Sisällöllinen kehittäminen etenee. Mennyt lukuvuosi on ollut työtä täynnä. Ilmassa on ollut epävarmuutta lukioiden tulevaisuudesta, mutta olemme vahvasti uskoneet työmme kantavuuteen. Toimintaa uhkakuva ei ole himmentänyt. Lukion arjessa on tuotettu innolla lukuisia kulttuuritapahtumia, saavutettu yleisömäärä on ollut entistä suurempi. Tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta on mitattu tilaisuuksien määrillä. Keskimäärin kerran viikossa on ollut järjestettyjä tapahtumia. Työ on ollut tuloksellista ja monipuolista. Valtakunnallisia lukion tuloksia julkistetaan mediassa, toki itsekin tulokset listaamme, mutta pysähdymme niihin omaa työtämme arvioivassa hengessä. Tunnemme opiskelijamme, tiedostamme työmme merkityksen, arvostamme nuorten monipuolista osaamista ja olemme realistisia. Kaikkea ei voi mitata numeroin. Tänä lukuvuonna itse olen ainakin saavutuksiin tyytyväinen, henkilöstön asiantuntijuus on palkittu. Kuluneen lukuvuoden aikana valmistui entisen opiskelijamme MUM Anna Hautaniemen pro gradu –tutkimus, jossa hän valottaa musiikkilukion antia muille kuin musiikin ammattiin päätyville. Musiikkilukioajan elämä ja opit saavat vaikuttavan kannatuksen. Saatuja oppeja voi syventää ja soveltaa monin tavoin eri elämän aloilla. Osaaminen mahdollistaa ketteryyden muuttuvassa ajassa. Musiikkilukioaika ja luodut ystävyyssuhteet ovat myös merkityksellisiä.  Viime aikoina musiikin merkitystä jokaiselle meistä on tuotu monin tutkimuksin esiin. Musiikkilukio omalta osaltaan on halunnut olla vahvistamassa musiikkikasvatusta Kaustisella, sillä yhteistyössä on saatu laadittua ja hyväksytettyä musiikkikasvatusta koskeva kokonaissuunnitelma. Uuden opetussuunnitelman ja varhaiskasvatustyön uudistamisessa musiikin merkitys jokaiselle on suunnitelmallisesti ja vaikuttavasti tehtävä näkyväksi malliksi. Kaustisella tehtävä musiikkikasvatus on saanut erinomaisen arvostuksen, kun Näppäripedagogiikan isä on kutsuttu professoriksi tuleville musiikkikasvattajille Suomen ainoaan musiikkikorkeakouluun. Tämä samainen professori on musiikkilukion arjessa luontevasti läsnä ja opit saatavissa – mikä on muistettava.  Tuleva viikko on taas vahva näyttö musiikin mahdollisuuksista, koulukeskus ja tämä talo täyttyvät innokkaista soittajista, tukijoukoista ja kannustajista. Jatkuvuudesta on syytä pitää huoli. Musiikkia voi tulla Kaustiselle opiskelemaan niin talvella kuin kesälläkin. Tänne palaavat musiikkilukiolaisetkin jälkikasvuineen. Teemme lukiollakin tilaa Näppäreille. Lukuvuosi on nyt paketissa. Kesäloma on ansaittu. Lomalla on hyvä virkistyä ja kerätä uutta intoa tulevaa varten. Valmistaudumme juhlavuoteen, lukion uuden opetussuunnitelman laatimiseen ja musiikkilukion oppimisympäristön uudistamiseen. Sähköistä ylioppilastutkintoa harjoittelemme ahkeraan, koska valmius pitää todistaa ylioppilastutkintolautakunnalle ensi keväänä huhtikuussa 2016. Ensimmäiset viralliset sähköiset yo-kokeet järjestetään syksyllä 2016. Musiikkilukiossa on oltu yritteliäitä, taloudellisia ja kehittäjiä. Reilut 10 vuotta musiikkilukio on rahoittanut ja kehittänyt toimintaansa ulkopuolisilla valtionavustuksilla. Nyt kehittämisen painopisteinä ovat fyysinen ja toimiva oppimisympäristö sekä kansainvälinen toiminta. Keskeistä on myös verkostoituminen niin yksilö- kuin yhteisötasolla. Osaamista on korotettava ja osaamisella on läheinen yhteys sellaisiin käsitteisiin kuin sosiaalinen osaaminen, monikulttuuriset taidot ja tunneäly. Kevään ylioppilaiden juhlapäivä on nyt – ilo, haikeus ja tulevaisuuden utelias odotus täyttävät mielen.Kolme vuotta on mennyt nopeasti. Vuodet ovat muuttaneet teitä. Ensimmäisestä lukiovuoden syksystä tähän hetkeen olette muuttuneet paljon, olette tulleet todella tutuiksi. Te olette persoonia, katsotte tulevaisuuteen vahvuuksienne varassa. Olen saanut elää rinnallanne, välillä nykien, välillä kiitellen. Olen nähnyt muutoksen ja kasvun. Olen turvallisella mielellä. Olette löytäneet itsenne ja polkunne. Olette myös löytäneet toisenne. Olette tulevaisuuden tekijöitä. Olkaa edelleen rohkeita, ennakkoluulottomia. Tuokaa osaamisemme esiin. Teille on varmasti kysyntää. Avatkaa uusia ovia, olkaa innovatiivisia, älkää tyytykö vähään, haastakaa itsenne uudistumaan. Kuunnelkaa sydäntänne ja intohimojanne. Tulevaisuutenne vaikuttaa kiinnostavalta, jään mielenkiinnolla odottelemaan kuulumisia. Musiikki säilyy perusvireenä. Matka jatkuu.

Voimme tänään olla tyytyväisiä. Saamme lakittaa 43 ylioppilasta. Valmiina on niin lukion oppimäärä kuin ylioppilastutkinto. Tavoitteemme täyttyi, istutte kaikki siinä suunnitelmien mukaan.

Musiikkilukion todistuskansiot ovat monipuoliset. Kaustisen musiikkilukiolaisen oppimäärässä on vähintään neljä ulottuvuutta, aina yksilön valintoja arvostavin painotuksin:

– lukion oppimäärä

– ylioppilastutkinto

– musiikkiopinnot ja

– elämässä selviämisen monipuoliset taidot.

Kansioissa on erilaisia todistuksia: Suullisia kielitutkintoja englannin ja ruotsin kielessä on 60 kpl, erillistodistuksissa musiikkisuorituksista reilut 60, musiikkikoulun perustason päättötodistuksia 6 ja musiikkiopistotason päättötodistuksia on 4. Lukiodiplomeja on 4: mediadiplomi, musiikkidiplomi ja 2 kuvataidediplomia. Kansioissa on työtodistuksia yli kymmenen osallistavasta toiminnasta tiedotustiimissä, tekniikkatiimissä ja messutiimissä. Musiikki matkallanne on hyvä yleissivistyksen lisäarvo. Muistakaa tuoda sitä esiin, se ei ole itsestäänselvyys. Te saatte nyt kutsun musiikkilukion alumneiksi, liitytte ikimuistoiseen musiikkilukiolaisten perheeseen. Tämän päivän jälkeen Kaustisen musiikkilukion ylioppilaita on 1317. Ketään en voi unohtaa, en tietysti teitäkään. Olette jättäneet minuunkin jäljen. Olen ikuinen ystävänne ja teistä kiinnostunut. Lahjaksi annan teille matkallenne toisesta välittämisen arvon. Musiikin siivin ja musiikin kanssa on hyvä kulkea. Unelmia pitää olla, niitä kannattaa rakentaa ja ylläpitää. Tärkeintä on olla rohkeasti oma itsensä ja luottaa tulevaisuuteen ja siihen, että elämä kantaa.

Kiitokset vanhemmille nuorista ja yhteistyöstä. Kiitokset kaikille toimintaamme tukeneille.

Ansaittua kesälomaa kaikille!

Taina Lehtonen, rehtori